خطوط انتقال آب آشامیدنی

اندازه‌گیری و نظارت بر فشار در خطوط انتقال آب آشامیدنی | Drinking Water Pipeline

چالش

برای حفظ فشار آب ثابت در خطوط لوله آب آشامیدنی یک چالش چند وجهی وجود دارد. مهندسانی که با این کار دست و پنجه نرم می‌کنند باید با تأثیر متقابل عواملی مانند نوسان دمای فرآیند، فشارهای متغیر و احتمال وقوع فشار لحظه‌ای (کله قوچ) مقابله کنند. این موج‌های فشار و دما، به‌ویژه، به دلیل توانایی‌شان در برهم زدن تعادل سیستم، مانع بزرگی هستند که نیازمند استراتژی‌های خلاقانه برای سرکوب‌شدن، هستند. پرداختن به این دینامیک پیچیده در حین اطمینان از جریان داشتن آب بدون وقفه، نیازمند درک ماهرانه رفتار هیدرولیکی و درک دقیق مکانیک خطوط لوله است.

اندازه گیری فشار در خطوط انتقال آب آشامیدنی
اندازه‌گیری فشار در خط انتقال آب

اطلاعات فرآیند

محل اندازه‌گیری

خطوط انتقال

محدوده فشار فرآیند

۰ تا ۲۰+ بار

سیال

آب آشامیدنی

محدوده دمای فرآیند

۰ تا ۲۰ درجه سانتی گراد

چالش های فرآيند

فشار لحظه‌ای (کله قوچ)

پمپاژ آب به درون خطوط انتقال

راه‌حل مناسب

در حوزه مدیریت پیچیدگی های کنترل فشار در خطوط لوله آب آشامیدنی، یک راه حل مناسب برای مقابله موثر با چالش های موجود در فرآیند، ضروری است. برای اندازه‌گیری فشار در چنین فرآیندی، که با فشارهای متغیر، نوسانات دمای فرآیند و پتانسیل افزایش ناگهانی فشار همراه است، یک ترانسمیتر فشار با تکنولوژی ساخت مناسب که بعد از شیر یک‌طرفه، درون فرآیندی که با اینورتر کنترل می‌شود، وصل شده است، پیشنهاد ما به‌عنوان یک راه حل مناسب خواهد بود. این ترانسمیتر فشار باید قادر به اندازه‌گیری فشار تا ۲۰ بار و سازگاری با دمای فرآیند از ۰ تا ۲۰+ درجه سانتی‌گراد باشد. 

روش مطمئن
مقرون به صرفه
نصب و پیکربندی آسان

توانایی ترانسمیتر فشار در مقاومت در برابر فشار های لحظه‌ای درون سیستم، در حالی که خوانش دقیق را انجام می دهد، از اختلالات در تعادل سیستم محافظت می‌کند. علاوه بر این، یک ترانسمیتر فشار، مطابق با استانداردهای FDA و EC 1935/2004، همراه با گواهینامه ها و تاییدیه های اختصاصی این کاربرد، بر قابلیت اطمینان و ایمن بودن آن برای استفاده در خطوط لوله آب آشامیدنی تاکید می‌کند. ترانسمیتر فشار مناسب با عمر طولانی خود، عملکرد بی‌وقفه را تضمین می‌کند و توزیع مداوم و کارآمد آب آشامیدنی را حتی تا دورافتاده ترین تأسیسات ذخیره‌سازی تضمین می‌کند و آن را به یک دارایی ضروری برای مهندسانی تبدیل می‌کند که وظیفه نظارت بر فشار در خطوط لوله آب آشامیدنی را بر عهده دارند.

کله قوچ یا ضربه قوچ چیست؟

پدیده ضربه قوچ یا کله قوچ (Water Hammer) که شوک هیدرولیکی نیز نامیده می‌شود، یک افزایش ناگهانی در مقدار فشار است که زمانی ایجاد می‌شود که سیال درون خطوط انتقال مجبور می‌شود ناگهانی از حرکت بایستد یا تغییر مسیر دهد، مانند زمانی که شیر برقی درون یک لوله به‌صورت ناگهانی بسته شود یا خاموش و روشن شدن لحظه‌ای پمپ آب.

چگونه می‌توان جلوی آن را گرفت؟

یک روش استفاده از درایو (اینورتر) با شیب مناسب به منظور اعمال سافت استارت (Soft Start) و سافت استاپ (Soft Stop) بر روی پمپ ها، شیرهای برقی و … است.

به ما اعتماد دارید ...

چالش مشتری

اخیراً یک شرکت صاحب نام و فعال در صنعت آب و فاضلاب برای کنترل فشار در خطوط انتقال آب آشامیدنی درون شهری به ما مراجعه کردند. مهندسان کارخانه با یک مسئله رایج و خسته‌کننده دست و پنجه نرم می کردند: خراب شدن مکرر ترانسمیتر های فشار درون خطوط لوله آب آشامیدنی به دلیل فشار های لحظه‌ای و مازاد درون فرآیند. 

این افزایش‌ها، ناشی از نوسانات ناگهانی تقاضا و تغییر فشار خطوط لوله بود که روند تولید آنها را به هم می‌ریخت. نوسانات شدید فشار نه تنها جریان آب را مختل می‌کرد بلکه باعث آسیب رسیدن به تاسیسات آبرسانی نیز می‌شد. تیم کارشناسان فنی کارخانه به دنبال راه‌حل قابل اعتمادی بودند که بتواند این چالش همیشگی را برطرف کند و فرآیند توزیع یکپارچه آب را تضمین نماید.

راه‌حل ما

کارشناسان فنی ما با درک جامعی از دینامیک خطوط آبرسانی، چالش مشتری‌مان را بررسی کردند و بلافاصله، یک ترانسمیتر فشار مناسب به تیم مهندسین‌شان توصیه کردیم. این ترانسمیتر فشار با بهره گرفتن از تکنولوژی استرین گیج که در برابر فشار های لحظه‌ای استحکام بالایی دارد و دقت مناسبی برای اندازه‌گیری فشار از خود ارائه می‌کند، قادر به اندازه گیری فشار تا ۱۰ بار بود و پایداری مورد نیازی که شرکت آب و فاضلاب میخواست را ارائه می‌کرد. همچنین، به آنان توصیه کردیم از اینورتر (درایو) با شیب مناسب جهت کنترل پمپ و شیرهای برقی درون خطوط استفاده کنند (به خصوص در ایستگاه‌های آبرسانی) تا استارت و استاپ تجهیزات ابزاردقیق و اتوماسیون صنعتی خود را به‌صورت آهسته‌ای انجام دهند. بعلاوه، به آنان پیشنهاد کردیم ترانسمیتر فشار ها را بعد از شیر یک‌طرفه نصب کنند. نصب صحیح و کنترل فرآيند با اینورتر تاثیر بسزایی در محافظت از تجهیزات در خطوط انتقال دارند اما نباید فراموش کنیم که استفاده از ترانسمیتر فشار مناسب، راه حل کلیدی برای جلوگیری از خرابی های مکرر و هزینه های گزاف خواهد بود. در نهایت، نصب این ترانسمیتر فشار، جریان آب بدون وقفه و فرآیند تولید پایدار را برای این شرکت آب و فاضلاب امکان‌پذیر کرد.

محصولات پیشنهادی

ترانسمیتر اختلاف فشار pt124b-3501 از برند zhyq

ترانسمیتر فشار ZHYQ سری PT124B-212 از تراشه حسگر هسته سیلیکون دیفیوز استفاده می‌کند که دقت و پایداری بالایی را فراهم می‌کند و آن‌ها را به ابزارهای قابل اطمینان برای اندازه‌گیری فشار تبدیل می‌کند. با وجود گوناگونی خروجی سیگنال استاندارد صنعتی و اتصالات الکتریکی آن‌ها، این ترانسمیترهای فشار می‌توانند به راحتی در سیستم‌های مختلفی استفاده شوند. طراحی کوچک و ساخت محکم این ترانسمیترهای فشار آن‌ها را برای استفاده در انواع صنایع مختلف، مناسب می نماید.

ترانسمیتر اختلاف فشار PT124B-3503 از برند ZHYQ

ترانسمیتر فشار PT124B-210 دارای ساختاری محکم است که از آن می‌توان در شرایط محیطی سختی مانند دمای بالا و فشارهای بسیار بالا استفاده کرد. همچنین، دقت بالایی دارد و با دقت تا ۰.۵٪ فول‌اسکیل می‌تواند اطلاعاتی دقیق و قابل اعتماد ارائه دهد. به‌علاوه، این ترانسمیتر فشار دارای گزینه‌های مختلف است که شامل محدوده‌های مختلف فشار و سیگنال خروجی است و از این رو برای استفاده در یک دامنه وسیعی از کاربردها مناسب است.

ترانسمیتر اختلاف فشار PT124B-3503 از برند ZHYQ

ترانسمیترهای فشار مطلق و گیج PT124B-3507G و PT124B-3507A با کارایی بالا دارای سنسور سیلیکونی تک کریستالی رزونانت هستند و برای اندازه‌گیری فشار مایع، گاز یا بخار مناسب هستند. این سری یک سیگنال ۴ تا ۲۰ میلی‌آمپر دی سی متناسب با فشار اندازه‌گیری شده را تولید می‌کند. همچنین دارای زمان پاسخ‌گویی سریع، راه‌اندازی و نظارت از راه دور از طریق پروتکل HART، تشخیص و خروجی وضعیت انتخابی برای هشدار فشار بالا/پایین است. فناوری چندحسی، عملکرد تشخیصی پیشرفته‌ای را برای تشخیص ناهنجاری‌هایی مانند انسداد خط یا تشخیص اثر گرمایی فراهم می‌کند.

ترانسمیتر اختلاف فشار PT124B-3503 از برند ZHYQ

ترانسمیتر فشار قلمی WIKA سری A-10 برای کاربردهای عمومی در صنعت مناسب است و طراحی فشرده، قابلیت‌های فراوانی به آن برای استفاده گسترده می‌دهد. این محصول در کنار کیفیت عالی، قیمت بسیار رقابتی دارد. مصرف‌کننده می‌تواند بین غیر خطی بودن ۰.۲۵٪ و ۰.۵٪ یکی را انتخاب کند. گواهی تست رایگان در مورد نقاط اندازه‌گیری ثبت شده در حین ساخت نیز همراه با این محصول ارائه می‌شود. ترانسمیتر فشار مدل A-10 برای استفاده در سراسر جهان با گواهینامه بین المللی cULus و EAC ارایه می‌شود.

پیمایش به بالا